Gruber Værktøjsfabrik

Værktøjsfabrikken GRUBER ligger i Haderslev tæt på den tyske grænse.

Tyske agenter øger GRUBER’s forventninger

Tre tyske agenter har på kort tid leveret overvældende gode resultater for den sønderjyske værktøjsfabrik GRUBER.


Publiceret d. 7. april 2019


Mere end fem millioner kroner. Så meget har værktøjsfabrikken GRUBER i øjeblikket i udbud hos tyske virksomheder. GRUBER selv finder tallet overraskende stort. For blot tre måneder siden havde virksomheden nemlig ikke en eneste ordre i udbud i Tyskland. Nu er billedet så anderledes, at værktøjsfabrikken i dag forventer en omsætningsfremgang på mindst 30 procent i løbet af de næste fem år, og det tal er alene baseret på tilgangen af tyske ordre. Succesen tilskriver de deres nye samarbejde med tre tyske agenter.

Attraktivt – men uoverskueligt – marked

Det tyske marked er stort og attraktivt. Men for en dansk virksomhed er det også uoverskueligt. For GRUBER har det tidligere virket næsten umuligt at finde frem til oplagte samarbejdspartnere i Tyskland. Det har ellers været en del af virksomhedens strategi de sidste 10 år, men det var først efter den sønderjyske værktøjsfabrik sidste efterår gennemgik et generationsskifte og valgte at satse på agenter, at der er sket noget.

”Så sent som i december måned havde vi stadig ikke en eneste ordre i udbud i Tyskland. Vi vidste simpelthen ikke, hvordan vi skulle finde frem til de tyske virksomheder, der havde brug for os”, fortæller Poul Bek, der er CEO for GRUBER.

Agenter kender det tyske marked

Nu har GRUBER fundet løsningen. Den viden, som GRUBER mangler om tyske virksomheder, har agenterne. GRUBER’s tyske agenter er specialiserede indenfor fremstillingsindustrien og har et bredt netværk af tyske virksomheder, som det vil være oplagt for GRUBER at indgå samarbejde med.

”I sidste uge var vi til møde med en tysk virksomhed. Det var ikke en stor virksomhed, men vi forhandlede alligevel om en stor ordre på en automatiseret stansemaskine. Uden vores nye agent havde vi aldrig fundet frem til virksomheden og fået den kontakt”, fortæller Poul Bek.

Undgår skepsis

Sproglige og kulturelle forskelle øger risikoen for misforståelser og samarbejdsvanskeligheder. Af den grund vælger tyske virksomheder tit hellere tyske fremfor danske leverandører. Men ifølge Poul Bek kan brug af agenter som mellemled sikre en handel på trods af kulturelle og sproglige vanskeligheder.

” Det er vores agenter, der åbner dørene for os. De kan sproget og kender kulturen. Havde vi selv taget den første kontakt til de tyske virksomheder, var vi nok aldrig blevet inviteret til et eneste møde”, siger Poul Bek.

Det rigtige tidspunkt

Ifølge Poul Bek er tidspunktet lige nu ekstra gunstigt i forhold til at komme ind på det tyske marked. Udbredt mangel på kompetente værktøjsmagere indenfor Tysklands grænser betyder nemlig, at tyske virksomheder er mere villige til at handle med udenlandske leverandører. Han ser frem til at overraske tyskerne positivt.

”Vi glæder os til at komme ind på det tyske marked og vise, at GRUBER kan levere – og måske endda overgå – den kvalitet, de er vant til”, siger Poul Bek.

GRUBER’s CEO Poul Bek har store forventninger til øget omsætning, efter at værktøjsfabrikken GRUBER har startet nyt samarbejde med tre tyske agenter.